zondag 13 juli 2014

Dag 69

Ontbijt 
  • 45 gram krokante muesli met gedroogd fruit
  • 1 banaan
  • 125 gram magere yoghurt
Ik heb in de winkel zeker een kwartier voor alle cornflakes/muesli verpakkingen gestaan, zonder te weten welke ik moest kopen. Als je het voedingslabel leest, dan hebben ze allemaal suikers en vetten (zelfs de 'gezonde' Special K, die overigens niet veel verschilt van Honey Pops). Maar ik moest ook naar de prijs kijken, € 4,50 voor een doos cornflakes is belachelijk veel geld. Dus van het merk Kelloggs heb ik dus niets genomen. Dan blijven de merken zoals Quakers over, met hun havermout, die ook belachelijk duur zijn, dus die heb ik ook niet genomen. 
 
Het zoeken tussen huismerken van Carrefour was ook niet simpel. Ik wilde eigenlijk cornflakes met stukjes chocolade, als je goed zoekt vind je die ook wel voor een schappelijke calorie-prijs. Uiteindelijk ben ik bij muesli terechtgekomen met gedroogd fruit. 
 
Hoewel gedroogd fruit veel suikers bevat, kwam deze (volgens mij) het beste uit mijn overweging. Ik ben dus niet voor chocolade gegaan. De enige chocolade die je vindt in cornflakes, is donkere chocolade. En ik heb liever melkchocolade. Dus ja, crunchy muesli!
 

Fietsen in de regen 
Het regende deze ochtend toen ik naar mijn werk vertrok, zo miezerige regen. Alsnog heb ik dapper doorgetrapt! 

Tussendoortje
Een appeltje voor de dorst!

Middageten 
  • sla
  • wortel
  • komkommer
  • kip zonder vel
  • gekruide aardappeltjes uit de Carrefour
  • groene olijven
  • lente-ui
  • 1 lepel honingmosterd dressing 
  • crackers van Lu, olijfolie & oregano
Wat ik vaak doe, ondanks het feit dat ik aardappelen bij mijn salade zou hebben (en je kan er de blog op teruglezen), is 's middags ook nog een pistolet halen bij mijn salade. Dat is een oude gewoonte, die keer op keer ook weer opkomt als mijn pauze is. Ik werk naast een Carrefour, waar ik 's middags vaak pistolets ging halen. 

Daarom had ik deze keer crackers van thuis meegenomen, om dat bij de salade mee te eten, in plaats van een pistolet. En ik moet zeggen, het was best wel moeilijk om niet tijdens mijn pauze naar de winkel te gaan voor die stomme pistolet. Dat is geconditioneerd precies! En zo is het bij veel dingen, dat ik een automatisme heb om het te doen. Het is gedachteloos dingen in je mond steken.

Maar deze middag heb ik het niet gedaan, en ik ga proberen de komende werkdagen dat ook niet te doen. Het is heel makkelijk om een gewoonte te conditioneren, maar het afleren heeft tijd nodig (en uitdoving). 

Wist je trouwens dat ratten er heel veel voor over hebben om suiker te kunnen eten, eens je ze er mee laat kennismaken? In experimenten is gebleken dat ratten elektrische schokken trotseren om bij suikervoedsel te komen! 

Tussendoortje
Appelsientje!
Avondeten 
Na een hele fietstocht terug naar huis, besloot ik dat dit de ultieme maaltijd zou worden waarmee ik mensen kan overtuigen dat diëten niet slecht is, en dat je er niets voor moet laten. Het zijn soms gewoon aanpassingen die je helpen!
  • 150 gram McCain oven frieten
  • 100 gram kip, zonder vel
  • sla
  • komkommer
  • tomaat
  • curryketchup (1 eetlepel)
  • dressing (1 eetlepel)
Kip met frietjes, voila! Daar houdt (denk ik?) iedereen wel van! Daar een lekker slaatje bij, en je hebt een fantastische afsluiter voor je zaterdagavond. Ja natuurlijk, die ovenfrieten van McCain zijn ook niet pure propere aardappel en er zit ook olie in om ze knapperig in de oven te maken, maar ze zijn al een pak beter dan de gefrituurde versie!

Vroeger maakte ik zelf soms frietjes in de oven. Dan kookte ik een aardappel tot hij halfgaar was, sneed ik hem in frietjes, en dan in de oven (met een klein beetje olijfolie erop gesmeerd). Maar dat is veel werk. Je moet de aardappel koken, snijden, in de oven,... Ik begon er gewoon niet graag aan. Dus in dat opzicht vind ik de aardappelen van McCain een fijner alternatief. Ze moeten maar 13 minuten in de oven! 
 
 
Zowel in WeightWatcherspunten als in calorieën, hebben deze ovenfrietjes de helft van de punten/calorieën van de gewone gefrituurde versie! De HELFT. Natuurlijke aardappel is daar nog eens de helft van! Wanneer ik veel tijd heb, ga ik dus beter ovenfrietjes zelf maken, als ik weinig tijd heb die van McCain. En dan af en toe de echte Belgische frietjes, natuurlijk. 

De kip was eigenlijk van een kippenbil. Maar omdat een bil veel tijd nodig heeft om te bakken, heb ik het vel verwijderd en het vlees eraf gesneden. Dat heb ik snel in de pan op een hoog vuurtje gebakken. Als je wilt weten hoe lang ik aan deze maaltijd ben bezig geweest (het voorverwarmen van de oven inbegrepen): 20 minuten.

Avondsportje! 
Ik ben 's avonds nog een lange fietstocht gaan maken met een vriend, en het was heel aangenaam. Ondanks de lichte regenval, was het een verfrissing om de dag mee af te sluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten