donderdag 10 juli 2014

Dag 67

Ontbijt 
  • 125 gram magere yoghurt 
  • 5 gram amandelen
  • 15 gram rozijnen
  • 30 gram havermout
This tastes like heaven! Ik blijf erbij, als je nog geen havermout hebt geprobeerd met yoghurt, dan heb je nog niet het lekkerste ontbijt ooit gehad! Het leuke is dat je er alles in kan gooien. Ik wou deze ochtend geen fruit, omdat ik fruit vandaag als tussendoortje wilde laten, dus heb ik er noten en rozijnen in gedaan! 
 

Move it! 
Ik mocht nog steeds fietsen van de dokter, maar ik doe het kalmpjes aan. Ik heb vandaag 20 minuutjes gefietst op een rustig tempo. Goed voor een 6 kilometer. Ik vind het echt spijtig dat ik met last zit, want ik zou nu (ik denk zeker nu het niet mag/kan) heel fel willen doordoen. Alles willen geven. Ik begin nu pas te waarderen hoezeer ik geniet van al die beweging (en het kunnen bewegen!).
Middageten 
  • 85 gram biefstuk
  • koffielepel olijfolie
  • ui
  • 1 grote tomaat
  • 7 groene olijven
  • 30 gram mozzarella
  • 1 eetlepel honing mosterd dressing
  • gemengde sla
Sla is niet enkel voor konijnen, het is ook goed voor mensen! Ik heb biefstuk in reepjes gesneden en gebakken in wat olijfolie. De groenten heb ik in blokjes gesneden, of in schijfjes. Ik zeg wel dat het altijd snel klaar is zo, maar als ik eerlijk moet zijn is er toch wat werk aan. Zeker als je werkt met verse sla (niet uit plastiek zakjes bedoel ik dan), want die moet je eerst kuisen, droogzwieren,... En dat is iets wat ik niet graag doe, sla kuisen. Ik weet niet waarom precies. Het is zoals fruitsla. Je moet je er zelf toe aanzetten om het in blokjes en reepjes en zo te snijden. Soms is de goesting om effectief iets te maken dan al weg.
 
Ik vind het versnijden van groenten en zo soms de mentale voorbereiding op eten. Ik ben er bewust mee bezig wat ik eet, ik zorg dat ik het kuis voor ik het versnijd, ik kan het schikken zodat het (een beetje?) mooi lijkt op een bord. 

En dat zijn momenten dat ik best wel bang ben voor het komende academiejaar. Ik ga een fulltime stage lopen, een eindwerk moeten schrijven, werken in het weekend, fitnessen zoveel mogelijk en dan ook nog denken aan gezond eten. Ik vrees dat ik mijn blog ook niet ga kunnen onderhouden dan. Maar dat zijn ook wel zorgen voor later. 

Tussendoor 
Rode zure besjes, mmmm!

Avondeten 
  • 120 gram volkoren rijst
  • 45 gram courgette
  • ui
  • 100 gram tomatenpulp uit blik
  • 50 gram rode kidneybonen uit blik
  • 50 gram americain natuur (= mager gehakt)
  • rode chilipeper
  • 50 gram champignons
  • olijfolie
Ik heb in een aflevering van the Biggest Loser wat inspiratie op gedaan. Niet dat ze letterlijk zeiden wat er in het recept zat, maar ze hebben chili con carne gemaakt op een ietswat magere manier. En ik dacht: 'Ik eet dat ook graag'! Dus ik dacht: 'Dan maak ik het zelf!' 
 
Ik denk dat ik het geluk wel heb dat ik dingen goed aanvoel in de keuken, en dat ik smaken kan combineren en mijn eigen versies van gerechten kan maken. De zeldzame keren dat ik chili con carne heb gegeten, was het met gehaktballetjes, rode bonen en chilipeper. Met die drie basisingrediënten heb ik mijn eigen versie gemaakt. 
 
Ik heb ineens vier porties gemaakt (dus de hierboven geschreven ingrediënten x4 doen). 
 
Ik heb een ui gestoofd, samen met een teentje verse look en een chilipeper. Ik snij chilipepers gewoon open, haal de pitjes eruit, en laat het voor de rest in 1 stuk. Dat is makkelijker om het nadien uit de pan te halen. 
 
Vervolgens heb ik de americain meegebakken, gekruid met chili con carne kruiden. De courgette had ik in kleine blokjes gesneden en de champignons in schijfjes. Dat heb ik toegevoegd toen het vlees halfgaar was. Toen alles zowat gegaard was, heb ik de tomatenpulp en bonen erbij gedaan. Alles lekker laten sudderen op een laag vuurtje, een rundsbouillonblokje toevoegen, en nog verder laten pruttelen. 
 
De rijst heb ik erna doorgeroerd en nog even mee laten bakken. En zo heb ik dus chili con Michelle gemaakt. Voor de calorietellers: Deze maaltijd telde om en bij de 350 calorieën. Als dat geen meevaller is! 
 
Avondsnack
Het mooie aan lichte avondmalen, is dat er 's avonds nog plaats is voor een snoepje. Deze dag was goed georganiseerd en licht verteerbaar op eetvlak. Ik heb me dus 's avonds een stukje chocolade gegund! Melkchocolade met nootjes is iets waar ik niet vaak zin in heb, maar als die goesting komt, dan kan ik er zo intens van genieten! 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten